Написать нам

КІК зараз: яким є українське законодавство про контрольовані іноземні компанії на сьогоднішній день?

Головна / Новини / КІК зараз: яким є українське законодавство про контрольовані іноземні компанії на сьогоднішній день?
 

Коли півтора роки тому парламент ухвалив законопроект 1210 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних і логічних неузгодженостей в податковому законодавстві», здавалося, що закон про КІК незворотній і запрацює, як тоді і планувалося, з січня 2021 року. Але 17 грудня 2020 року, за кілька днів до вступу в силу статті 39-2 Податкового Кодексу (тієї котра, про КІК), парламент приймає законопроект №1117, яким відкладає «активацію» правил про контрольовані іноземні компанії ще на рік, тобто до 2022 року.

Ми знаходимося на відстані півроку до КІК, і не зайвим буде поглянути, які справи з цим документом зараз.

Почнемо з визначення основних понять.

Що таке «контрольована іноземна компанія?

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі, що знаходиться під контролем фізичної або юридичної особи – резидента України.

При цьому юридичною особою може бути визнано корпоративне утворення (об’єднання) або організація, наділена правом володіти активами, мати права і обов’язки і здійснювати діяльність від свого імені і незалежно від засновників, учасників та форми власності. Наявність у контрольованої іноземної компанії статусу юридичної особи визнається відповідно до законодавства юрисдикції її реєстрації.

У деяких випадках до контрольованої іноземної компанії може прирівнюватися іноземне утворення без статусу юридичної особи. Іноземне утворення без статусу юридичної особи – це особливе утворення, зареєстроване без утворення юридичної особи, яке має право здійснювати діяльність, спрямовану на отримання доходу (прибутку) в інтересах своїх учасників, партнерів, засновників, довірителів або інших вигодонабувачів.

Утвореннями без статусу юридичної особи можуть бути партнерства, трасти, фонди, інші установи та організації. До утворень без статусу юридичної особи прирівнюються особи – нерезиденти, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до закону не є юридичними особами.

Хто є контролюючою особою?

Контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резидент України, яка прямо або опосередковано володіє (контролює) іноземну компанію.

Іноземна компанія визнається контрольованою, якщо резидент України (фізична або юридична особа):

а) володіє часткою в іноземній компанії в розмірі понад 50 відсотків, або

б) володіє часткою в іноземній компанії в розмірі понад 10 відсотків (до 2023 року – 25%), але якщо кілька фізичних або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній осіб, розмір яких в сукупності становить 50 і більше відсотків, або

в) окремо або разом з іншими резидентами України – пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Коли звітувати по КІК?

Станом на 9 червня 2021 року першим звітним (податковим) роком для звіту про контрольовані іноземні компанії є 2022 рік (а якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, який починається у 2022 році). Але при цьому контролюючі особи мають право подати звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або з податковою декларацією податку на прибуток підприємств за 2023 з включенням зазначеного в такому звіті скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Іншими словами, станом на сьогодні звітувати про КІК треба за період, починаючи з 2022 року, але подати звітність можна в 2024 році, разом зі звітністю за 2023 рік.

Чи можлива відстрочка КІК?

Так, це цілком вірогідний сценарій, так як норма про чинності статтею 39-2 Податкового Кодексу України з 1 січня 2023 року є в законопроекті про податкову амністію (№ 5153). Документ чекає на друге читання, 4 червня депутати Верховної Ради розглянули 49 поправок до нього, і всі «провалили». Але до голосування по самому документу справа не дійшла, тим не менш, прийняття законопроекту 5153 це справа найближчого майбутнього. Наступне пленарне засідання Верховної Ради відбудеться 15 червня, можливо, на ньому і буде прийнятий законопроект про податкову амністію, а разом з ним і норма з перенесенням вступу в силу КІК.

Чи будуть змінені строки звітності по КІК в разі перенесення набрання чинності статтею 39-2?

Поки таких законопроектів у Верховній Раді не зареєстровано, але півроку – це достатній термін, щоб вони з’явилися і були прийняті. Законопроект №1117, що відстрочив КІК минулого разу, був ухвалений 17 грудня, а підписаний президентом – 30 грудня.

Дізнатися більше про законодавство щодо контрольованих іноземних компаній ви можете в нашому великому оглядовому матеріалі.

Також чекаємо вас на наших вебінарах, де завжди звучить лише найактуальніша інформація!

Comments(0)

Leave a Comment